neděle 1. srpna 2021

Jen se zase zvednout..


Nedávno jsem v noci potřebovala přelézt z postele na vozík. Avšak místo na vozík jsem se sesunula k zemi. Jo, někdy se to stane. Člověk spadne.

Je tam takový hraniční moment, kdy člověk už ví, že přesun nezvládne a sklouzne k zemi. Přesto se člověku nechce spadnout, takže bojuje, zkouší to, používá sílu i sílu vůle, pronese několik modliteb, přání, zaklínadel, chce odvrátit zákon gravitace, ale…

Jsou to pády, jak ve zpomaleném filmu, kdy už je děj jasně daný, ale člověk ho přesto zkouší odvrátit. Výraz v obličeji během pádu stihne projít celou řadou proměn, škála emocí se mění. V tom okamžiku se vždy odehrává tolik a přitom to nezaujatému divákovi může připadat jako obyčejný pád. Není. Vteřiny běží úplně jinak.

Nakonec se tělo sesune k zemi a přijde jakási úleva, že už je to u konce. Avšak úleva netrvá dlouho, protože člověk se potřebuje dostat zpět do sedla. Ve dne jsou pády jiné. Ve dne se člověk ze země dostane na vozík hned, protože pomoc se dostaví většinou velmi rychle. Ale noc, noc má svůj režim, svoje pravidla.

A tak jsem se v noci ocitla na zemi místo na vozíku. Hrozná tma. Dostat se ze země na vozík je pro mne možné, protože na levé noze mi zůstaly nějaké funkční svaly a v rukách mám sílu docela dobrou. Přesto se to tentokrát nedařilo. Byla jsem unavená a pořád mi to klouzalo a každý pokus skončil neúspěchem. Frustrace. Vyčerpání. Únava. Po hodině snažení jsem se rozhodla dostat se po zadku až k místu, které je nižší než můj vozík. Plán je jasný. Noční vycházka po zadku, budu strkat vozík až k onomu místu a já se tam doplazím po zemi. Na nižší místo se ze země vyšplhám a z tohoto místa pak přehopsnu na vozík. Takže jsem ve dvě ráno odbrzdila vozík, posunula ho o kousek, posunula sebe o kousek a takto až k záchrannému bodu. Z ložnice do koupelny.

Nakonec se vše zdařilo a když jsem po tomto nočním řádění lehla zpět do postele, pocítila jsem ohromný vděk. Vděk za to, že i když to trvá, tak to jde. Nemusela jsem budit přítele. Nemusela jsem nikomu volat. Nakonec jsem to zvládla. Sama. V posteli jsem ležela dobitá, ale tak nějak šťastná. S pocitem hrdinky. Mount Everest hadr.

Mohla jsem být hrozně naštvaná, že to trvá tak dlouho. Říkat si, jak neschopná jsem a že je to všechno na nic. Mohla jsem si lehnout s pocitem frustrace a naštvání na všechno. Ale moje mysl si vybrala ten druhý aspekt – našla to, za co může poděkovat.

Každá situace má v sobě obě polarity. V každé situaci se dá najít i to mínusový i to plusový. Ne, není to vždy snadné (ba v některých okamžicích je to z našeho omezeného lidského úhlu pohledu zcela nemožné)…a vím, že každá mysl pracuje jinak. Některá mysl je opravdu hodně zaměřená na ty těžkosti života. Ale třeba, když si toto někdo přečte, tak mysl sama od sebe přepne a příště místo stížností a kritiky naskočí i ten druhej pohled. Třeba.

Není to pozitivní myšlení a snaha vidět jen to dobré za každou cenu. Není to popírání situace, ani potlačovaní emocí. Naopak, když člověk nechá vztek, ať se vyvzteká, on zmizí během okamžiku.

Je to o tom vidět obě polarity určité situace a nenechat se stáhnout do utrpení jen kvůli tomu negativnímu aspektu. Je to uvědomění si celistvosti situace, kterou když rozložíme, má plus i mínus. Vždy se dá najít něco (třeba i něco nepatrného), za co pocítit vděk.

A pak…pak se to všechno sleje dohromady a vnímáme situaci takovou, jaká je. Ani dobrá, ani špatná. Zmizí odpor, rezistence; zmizí pocit, že takto by to být nemělo a zůstane jen přítomný okamžik. Děj. Takový, jaký je. A najednou není potřeba, aby věci byly jinak, podle určité představy. Jsou, jak jsou. A v tom okamžiku celé tělo naplní život a milost. Klidná lehkost bytí. Tichá radost života samotného.

Tak takhle nějak u mne.

Ani ty pády už nejsou to co bejvaly.

No a dneska trénuju, jak se dostat ze země na vozík. V botech! Protiskluzovejch. To je hned jiná. Budu je mít u postele. Pro příště.

Krásné dny, večery i noci plné díků nám všem.


6 komentářů:

  1. Nino, zkrátka a dobře jsi bojovník.🍀

    OdpovědětVymazat
  2. Já když se dostanu nedej Bože na zem, tak nevstanu. Ani venku ani doma. Nějak nemám sílu, či co. Ale asi se to budu muset naučit, protože zůstat v bytě sám a bez pomoci, ve tmě anebo někomu volat, je vždy nepříjemné. Budu muset na sobě nějak zapracovat, zvlášť, když vím, že to nejde. Už asi 10 let jsem na zem nespadla, dělám vše proto, abych se nějak zachytila, ale, co když se to nepovede? Musím se naučit bojovat nespoléhat na druhé.Tvoje knížka se čte nahlas mezi námi děvčaty, ikdyž dříve narozenými.Opatruj se a já se budu učit vstávat.

    OdpovědětVymazat
  3. Nino, máš opravdu můj obdiv. Nejen proto, že jsi to zvládla, ale tvoje myšlenky jsou inspirující, aby se člověk snažil zvládat bez nářku čím dál větší potíže. Díky.♥

    OdpovědětVymazat
  4. Tuhle bezmoc i bojování s pozicí na zemi už nějakou dobu znám dobře. Padám většinou "s rozběhen" nebo po zakopnutí po šílených cestách kolem našeho domu. Ale jak píšeš, vstát se musí, a musí se potom vyšpekulovat, co mít někde poblíž, aby člověk vstal a neležel bezmocně s pocitem hořkosti, že se to stalo. Taky někdy rázuju po zadnici k místu, kde se můžu chytit a ztopořit.
    Ninuško, dobře jsi napsala i úvahu o tom, že se člověk nemá zbytečně hroutit. Vstát musí, i kdyby to trvalo dýl. Většinou se dočká pomoci - na konci svého ramene. A nakonec ví, že není až tak bezmocný, i když se něco takového stane. Tak ti do dalších dní přeji život bez pádů - tak i tak ;-))

    OdpovědětVymazat
  5. Milá Nino!
    Asi si budu muset číst tento návod jak vstát z podlahy několikrát.Zatím to neumím a kdybych náhodou spadla, tak už nahoru nevylezu. Ve starém bytě jsem používala stoličku na pletí zahrady a když se obrátila, tak jsem se mohla vzepřít a vstát. Ale devět let jsem to zatím nezvládla.Ale pořád hledám způsob jak. Musím být připravena na to, kdybych se ocitla na zemi, chodníku atp. Moc Tě zdravím a čaasto naa Tebe myslím. Velice jsem Tě obdivovala, žes jela Vltavu.

    OdpovědětVymazat
  6. Ninuško, už jsem tady jednou byla a zapomněla jsem napsat komentář. Bylo to v době, kdy jsem upadla při tom, jak jsem si aplikovala čípek, který už beru delší dobu. Upadla jsem tak nešikovně, že jsem musela jet druhž den do nemocnice. Ze země jsem sama vstala, i když se mi to dlouho nepovedlo, ale mám už od neděle sádru na ruce a vidím, že to není nic jednoduchého obsloužit se jednou rukou, tu druhou mi nahrazuje manžel. Jinak před Tebou smekám.

    OdpovědětVymazat